دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

چگونه یک خمیر لطیف در آشپزی داشته باشیم

اگر صاحب کارخانه، شرکت، موسسه باشید حتما با واژه سئو آشنا هستید

چگونه یک خمیر لطیف در آشپزی داشته باشیم

۱۸ بازديد

چگونه یک خمیر لطیف در آشپزی داشته باشیم

 

شاید تا به حال هنگام خرید نان، دستگاه بزرگی که برای تبدیل آرد به خمیر با فرآیند همزدن را داخل نانوایی دیده باشید که اصطلاحا به این دستگاه خمیر گیر می گویند. این دستگاه یکی از مهم ترین اجزا، داخلی نانوایی محسوب می شود که بدون آن نمی توان به تولید نان پرداخت. خمیر گیر در انواع مختلفی ساخته می شود که هر یک از آن ها قطعات بزرگی در خود جای داده اند. یعنی مجهز به یک موتور بزرگ و یک محفظه که به آن پاتیل می گویند به علاوه داخل پاتیل یک میله قرار داد که برای همزدن خمیر کارایی دارد. این دستگاه با قطعات بسیار مستحکمی که داخل خود دارد می تواند در کم ترین زمان به تولید نان بپردازد. خمیرگیر بیشتر در نانوایی های صنعتی کاربرد دارد. به طور کلی دستگاه خمیر گیر برای صرفه جویی در هزینه و زمان تآثیر بسیار زیادی دارد. در ادامه ی مقاله به بررسی انواع دستگاه خمیر گیر و موارد کاربرد آن ها می پردازیم.

 

انواع خمیر گیر

دستگاه های خمیر گیر بر اساس حجم خمیری که می توانند تولید کنند در اندازه و ابعاد گوناگون در انواع مختلفی ساخته می شوند. اما معیار اصلی برای انتخاب این دستگاه قابلیت تحمل وزن آن هاست. همچنین دستگاه های خمیر گیر در دو مدل پاتیل باز یا بسته ساخته می شوند که جنس ان ها از استیل بوده و به راحتی قابل شست و شو می باشد. دستگاه های خمیر گیر را می توان بر اساس وزن به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم کرد.

دستگاه خمیر گیر صنعتی: برای تهیه خمیر در وزن های بالایی مانند 60 کیلو، 120 کیلو، 180 کیلو و 240 کیلو مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه مجهز به موتور پر قدرت پنجاه هرتز تک فاز و با 1440 دور موتور در دقیقه به سرعت بالا در کم ترین زمان نسبت به حجم آردی که در خود دارد، خمیر را با کیفیت بالا تولید کند.

دستگاه خمیر گیر خانگی: برای تهیه خمیر در حجم کم تر و با تحمل وزن های 8، 15، 20 و 40 کیلویی مورد استفاده قرار می گیرد. کوچک ترین خمیرگیر در وزن 8 کیلویی در عرض چهل سانتی متر، طول پنجاه سانتی متر و ارتفاع هفتاد سانتی متر برای مصارف خانگی یا تولیدی های کوچک شرینی پزی به کار می رود. مجهز به یک موتور 3 اسب بخار که برای مصارف خانگی با ظرفیت کم پاسخگو می باشد و در مدل های رومیزی و قابل حمل ساخته می شود. در مدل قابل حمل مجهز به چرخ هایی در زیر دستگاه می باشد که به راحتی قابل جا به جایی باشد.

 

انواع خمیر گیر بر اساس بر اساس عملکرد و کاربرد

خمیر گیر نانوایی: مجهز به یک پاتیل فلزی و یک چنگک برای همزدن خمیر می باشد. در این دستگاه چنگک به صورت کج داخل دیگ فلزی قرار می گیرد.

خمیر گیر معمولی: در دستگاه خمیر گیر معمولی دیگ به صورت ثابت قرار می گیرد و چنگک داخل آن به چرخش در می آید.

خمیر گیر اسپیرال: این دستگاه مجهز به یک میله ی مارپیچ جهت همردن خمیر می باشد. در این مکانیزم کاسه ی فلزی همزن و میله ی آن هر رو به صورت دورانی به چرخش در می آیند.

۰ ۰

درست كردن وعده های غذایی سالم و متعادل

1- برای بهترین نتیجه، مواد خوب و تازه را انتخاب کنید. موادی که در وعده های غذایی قرار می دهید می تواند تفاوت زیادی در کیفیت غذاها ایجاد کند. علاوه بر انتخاب موادی که فکر می‌کنید به روش‌ های خوش ‌طعم ترکیب می ‌شوند، به دنبال موادی باشید که تازه هستند. از سبزیجات پژمرده و لزج خودداری کنید و از گوشت هایی که رنگ سالم و بوی ملایم و مطبوع دارند استفاده كنيد.

  • خرید میوه‌ ها و سبزیجات فصل به شما کمک می‌کند مواد باکیفیت دریافت کنید. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا، بهترین زمان برای ذرت تازه در تابستان و پاییز است، در حالی که برداشت مارچوبه در بهار به اوج خود می رسد.
  • اگر چه استفاده از مواد خشک، منجمد یا کنسرو شده اشکالی ندارد، غذا های تازه معمولا بهترین طعم و بافت را دارند. استفاده از مواد تازه نیز جلوگیری از افزودنی های ناسالم مانند نمک، شکر و مواد نگهدارنده را آسان تر می کند.
منبع : آشپزی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.